CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, April 4, 2009

Sedikit Info Mengenai Cili

Bunga Cili Gugur

Pokok cili tidak dapat menyimpan kesemua bunga yg ada pada pokok..klu gugur sikit2 tu saya consider normal..taP klu byk yg gugur mungkin disebabkan masalah lain..dan kt bawah ni diantara faktor2 yg trlintas difikiran saya..saya akan sntiasa update jika ada sebab yg lain..

1)Serangan oleh hamahama merah, kutu daun(aphis spp) dan kutu trips(thrips spp)..tiga2 ni akan menyebabkan bunga gugur dan daun menjaD mcm nk trgulung...

2)Bila buah dah mula keluar..masa ni baja kn jaga sebab pokok dah berebut rebut baja bg mnjaga "department" masing2...baja yg x cukup pun boleh menyebabkan bunga luruh..baja foliar "wajib" diberi utk menampung keperluan makanan pokok dr luar(daun). (Bila brcerita psl baja ianya akan mencakupi makro dan mikro element)

3)Pendebungaan yg x cukup..utk kawasan trbuka..pendebungaan dilakukan oleh kumbang2 @ serangga2 lain yg suka pd bunga dan juga dilakukan oleh angin yg membawa spora bunga jantan/betina..sebab tu ramai yg buat di kawasan trtutup menggunakan blower @ vibrator yg dipasang(on) pd satu jangka masa trtentu..

1 comments:

Unknown said...

salam tuan,
baja foliar tu mcm ne pulak?dimane blh dpt?harge?